Historia

Suomen alttoviuluseura perustettiin 12.5.1990. Ajatus seuran perustamisesta oli pyörinyt jo joitakin vuosia altistien keskuudessa, olihan basisteillakin jo oma klubinsa. Lopullisen potkun antoi Matti Hirvikangas, jonka idea alttoviulukilpailun järjestämisestä sai heti tuulta purjeisiin. Ensimmäinen valtakunnallinen alttoviulukilpailu toteutui Erkki Palolan luotsaaman Sotkamo Soi -tapahtuman yhteydessä kesällä 1991.

Seuran perustajajäseniä olivat Matin lisäksi ainakin Jouko Mansnerus, Sanna Tiilikainen, Tommi Aalto ja Ari-Pekka Hämäläinen, jotka muodostivat ensimmäisen hallituksen. Seuran puheenjohtajina ovat toimineet Matin ja Jokke Mansneruksen lisäksi Max Savikangas, Atte Kilpeläinen, Taru Lehto ja vuodesta 2023 lähtien Jussi Aalto.

Seura on tähän mennessä järjestänyt seitsemän alttoviulukilpailua: Sotkamossa v. 1991, Tampereella v. 1996, Helsingissä vierailtiin v. 2001, sekä vuosina 2006, 2012 ja 2017 jälleen Tampereella. Viimeisimmät kisat käytiin vuonna 2022 Oulussa.

Vuosikokouksia tapahtumineen on Helsingin lisäksi järjestetty mm. Turussa, Tampereella, Kouvolassa, Kuopiossa, Oulussa ja Lappeenrannassa. Näissä yhteyksissä on ollut mm. soitinrakentajien esittelyjä ja konsertteja. Ohjelmallisia pikkujouluja on vietetty useimmiten Sibelius-Akatemian tiloissa.

Alttoviuluseura on ollut pitkään IVS:n (International Viola Society) jäsen. Olemme osallistuneet lukuisiin kansainvälisiin tapahtumiin niin esiintymällä, luennoimalla kuin vierailemallakin: Jouko Mansnerus konsertoi Linköpingin kongressin yhteydessä v.1996, Harri Sippel on edustanut seuraa Isle of Man -saarella Britanniassa ja Max Savikangas on ottanut osaa ja esiintynyt kansainvälisissä kongresseissa vuosina 2006 (Islanti), 2007 (Australia), 2008 (Yhdysvallat), 2009 (Etelä-Afrikka) ja 2010 (Yhdysvallat). Max oli aikoinaan myös IVS:n hallituksen jäsen. Markus Sarantola kutsuttiin vuoden 2014 Portugalin kokoukseen pitämään luento aiheesta The Viola Vibrato in the Nineteenth Century - an Excursion to Changing Romantic Aesthetics. Markus oli kutsuttuna luennoitsijoiden joukossa myös 2022 (Yhdysvallat). Myös Lilli Maijala on edustanut seuraa esiintymällä kansainvälisessä kongressissa 2018 (Hollanti).