Nico Muhlyn ja Nadia Sirotan haastattelu

12.5.2015

Pikainen tutustuminen partituuriin säveltäjä Nico Muhlyn johdolla
Pikainen tutustuminen partituuriin säveltäjä Nico Muhlyn johdolla
Nico Muhly, Nadia Sirota ja John Nelson Espanjan kansallisorkesterin edessä vastaanottamassa suosionosoituksia
Nico Muhly, Nadia Sirota ja John Nelson Espanjan kansallisorkesterin edessä vastaanottamassa suosionosoituksia
Tyytyväinen kolmikko takahuoneessa heti konsertin jälkeen
Tyytyväinen kolmikko takahuoneessa heti konsertin jälkeen

Kuten lehdessä luvattiin julkaisemme Nicon ja Nadian haastattelun vain täällä nettisivuilla.

Konsertinjälkeisenä iltana tapasin Nadian ja Nicon illallisen merkeissä ja kysyin heiltä muutaman kysymyksen

Atte: Nico, mitä muuta olet kirjoittanut alttoviululle?

Nico: Tunnemme Nadian kanssa jo opiskeluajoilta Juilliardista ja olen kirjoittanut kaiken hänelle. Ensimmäinen teokseni oli Keep in Touch sooloalttoviululle ja ääninauhalle (tämä on hyvä teos toim.huom.). Sen jälkeen julkaistuna on Etydit 1-3 jotka soitetaan myös ääninauhan kanssa (nämä ovat hauskoja teoksia toim.huom.), lisäksi valmiina on jo kolme etydiä lisää mutta niitä ei ole vielä esitetty. Lisäksi Nadia soittaa levylläni Drones and Viola (toim.huom. Drones and Violin on sitten Pekka Kuusiston käsialaa)

Atte: Nadia, miksi halusit konserton?

Nadia: Idea tästä konsertosta on varmasti jo kymmenen vuotta vanha! Tässä kesti nyt vain oma aikansa että projekti toteutui. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen, jälleen kerran!

Atte: Onko konsertto tarkoitus levyttää?

Nadia: Varmasti. Mitään konkreettista ei vielä ole mutta levytykseen pyritään, totta kai. Seuraava esitys on Pariisissa heinäkuussa ja Pohjois-Amerikan kantaesitys marraskuussa Detroitin orkesterin kanssa. Toivotaan parasta! Olen julkaissut kaksi soololevyä (First Things First, Baroque), niiltä molemmilta löytyy myös Nicon musiikkia, joten olisi luonteva jatkaa yhteistyötämme myös levytysten saralla.

Atte: Itseäni kiinnostaa tietysti milloin konsertto vapautuu yleiseen käyttöön

Nadia: Valitettavasti minulla on yksinoikeus konserttoon kolmen vuoden ajan (tämä ei olehyvä asia toim.huom.).

Atte: Nadia, onko sinua mahdollista kuulla useamminkin Euroopassa?

Nadia: Esiinnyn pääasiassa Pohjois-Amerikassa mutta tänä keväänä kierrän Eurooppaa YMusic-sekstettini kanssa. Olen soittanut Suomessa vain kerran, vuosia sitten Juilliardin orkesterin kanssa mutta tulisin mieluusti sinne uudestaan esiintymään!

Atte: Mitä muita projekteja sinulla on tulossa?

Nadia: Lähden tästä suoraan Hollantiin CrossLinx-festivaalille, jossa esitän neljänä iltana Bryce Dessnerin uuden sooloalttoviuluteoksen (toim.huom. Tämä on mielenkiintoinen asia. Bryce Dessner on The National -yhtyeen kitaristi ja Kronos-kvaretti julkaisi viime vuonna kiitellyn levyn musiikkiaan.) Nautin yhteistyöstä elävien säveltäjien kanssa. Olen opettanut Manhattan School of Musicin nykymusiikkiohjelmassa mutta olen nyt lopettamassa siellä jotta voin keskittyä soittamiseen.

Atte: Onko Amerikassa eurooppalaisille tuntemattomia säveltäjiä joita haluaisit suositella?

Nadia: Moniakin mutta haluan nimetä tällä kertaa kaksi: Marcus Balter ja Andrew Norman. He ovat myös säveltäneet alttoviululle.

Atte: Nico ja Nadia, Nicon musiikki ei ole Suomessa vielä erityisen tunnettua. Mitä Nicon teosta suosittelisitte ihmiselle, joka ei ole koskaan kuullut Nicon sävellyksiä?

Nico: Keep in Touch. Enkä sano tätä siksi, että tiedän tämän tulevan alttoviulistien lehteen! Se teos hyvin varhainen mutta on jotenkin aina onnistunut voittamaan yleisön puolellensa.

Nadia: The Only Tune. Tämä kappale on kirjoitettu folk-artisti Sam Amidonille ja löytyy Nicon Mothertongue-levyltä.

 

Atte Kilpeläinen