Lars Anders Tomter

Lars Anders Tomter on yksi aikamme kysytyimmistä alttoviulusolisteista, kamarimuusikoista ja pedagogeista. Hänen opettajiinsa lukeutuu professori Leif Jørgensen, professori Max Rostal ja Sándor Vegh. Tomterin kilpailuhistoriaan kuuluu esimerkiksi palkinto parhaasta Bartokin konserton esityksestä Budapestin kansainvälisessä alttoviulukilpailussa vuonna 1984, sekä Maurice Vieux-kisan voitto Lillessä vuonna 1986.

Tomter on kantaesittänyt esimerkiksi hänelle kirjoitetut Ragnar Söderlindin, Erkki-Sven Tüürin, Rolf Wallinin ja Anders Eliassonin alttokonsertot. Useista soololevytyksistä konserttoja on ainakin William Waltonin konsertto (julkaisuvuosi 1996), Harald Genzmerin konsertto (2007), Vagn Holmboen konsertto (2011), sekä Poul Rudersin konsertto (2015).

Lars Anders Tomterin kansainvälinen sooloura on kerännyt runsaasti kiitosta niin kriitikoilta kuin yleisöltäkin. Esiintymispaikoista mainittakoon Wienin Musikverein, New Yorkin Carnegie Hall, Lontoon Wigmore Hall, Berliinin Konzerthaus ja Kölnin Filharmonia. Yhteistyöorkestereihin lukeutuu mm. BBC Symphony, BBC Scottish Symphony, Royal Philharmonic Orchestra, Academy of St. Martin in the Fields, City of Birmingham Symphony Orchestra, RSO Frankfurt, NDR Radio Philharmonic Hannover, Gürzenich-Orchestra Köln, Budapest Festival Orchestra, Unkarin kansallinen filharmonia, Czech Philharmonic, KBS sinfoniaorkesteri, Hollannin ja Tanskan Radion orkesterit, Oslon ja Bergenin filharmoonikot, sekä Helsingin kaupunginorkesteri.

Lars Anders esiintyy vakituisesti maailman parhaimmistoon kuuluvien kamarimuusikoiden kanssa esim. sellaisilla festivaaleilla kuin BBC Proms, Lockenhaus, Kissingen Summer, Mondseetage, Schleswig-Holstein, Schwetzingen, Styriarte, Verbier, sekä useissa skandinaavisissa yhteyksissä. Hän on myös Norwegian Fjord Classics Festivalin taiteellinen johtaja. Tomter on levyttänyt uutta musiikkia Simaxille, Naxokselle, Virgin Classicille, NMC:lle, Sommille ja Chandosille.

Lars Anders Tomter on Oslon musiikkikorkeakoulun alttoviulunsoiton professori, sekä vuodesta 2013 hän on toiminut myös vierailevana professorina Tanskan kuninkaallisessa konservatoriossa Kööpenhaminassa. Hänen instrumenttinsa on Gasparo da Salo vuodelta 1590.