Pianistit

Outi Nissi

Pianisti Outi Nissi on kotonaan niin kamarimusiikin ja säestystehtävien kuin liedmusiikinkin parissa. Hän on toiminut pianomusiikin ja säestyksen lehtorina Oulun Ammattikorkeakoulussa vuodesta 2006 alkaen ja keskittyy työssään erityisesti laulu- ja orkesterisoitinopiskelijoiden ohjaamiseen säestävän pianistin roolissa. Työ Oamkin musiikin koulutuksen kansainvälisten asioiden koordinaattorina vie häntä säännöllisesti eri puolille Eurooppaa. Konsertti- ja opetusvierailuja hän on tehnyt Pohjoismaihin sekä mm. Italiaan, Unkariin ja Slovakiaan. Outi Nissi esiintyy säännöllisesti erilaisissa kamari- ja liedkokoonpanoissa mm. Oulu Sinfonian kamarimuusikoiden kanssa sekä eri musiikkijuhlilla (mm. Oulun musiikkijuhlat, Lieksan vaskiviikko, Uuden Musiikin Lokakuu -festivaali). Hän on kysytty yhteistyökumppani erilaisten koesoittojen ja kilpailujen pianistina (mm. Lappeenrannan laulukilpailut, Lieksan vaskiviikkojen puhallinkilpailut).

Oulussa järjestettävien valtakunnallisten Leevi Madetoja -pianokilpailujen järjestelytoimikunnassa ja tuomaristossa hän on toiminut vuodesta 2006 alkaen. Hän on yksi Muhoksen Musiikkipäivien perustajajäsenistä ja kuuluu festivaalin taiteelliseen työryhmään. Outi Nissin debyyttilevy (Modest Musorgski: Näyttelykuvia) julkaistiin maaliskuussa 2017.

Sanna Smolander

Oululainen Sanna Smolander on monipuolinen pianisti ja kamarimuusikko. Hän opiskeli Helsingin konservatoriossa suorittaen A-tutkinnon vuonna 2000 erinomaisin arvosanoin Peter Lönnqvistin johdolla. Opiskeluaikojen tärkeimpiä opettajia ovat lisäksi olleet Elzbieta Kowalun, Jerzy Gebert sekä mestarikursseilla mm. Liisa Pohjola ja Matti Raekallio. Hän saavutti II sijan Leevi Madetoja -pianokilpailussa vuonna 1994. Sanna on työskennellyt jo lähes pari-kymmentä vuotta Oulun konservatoriossa kamaripianistilehtorina ja esiintynyt oppilai-den kanssa mm. Salon ja Porvoon sellokilpai-luissa sekä Juhani Heinonen -viulukilpailussa. Hän opettaa yksityisesti yrityksensä kautta sekä soittaa erityisen mielellään kamari-musiikkia samanhenkisten muusikkoystävien kanssa.

Hänen repertuaariinsa kuuluu laajan kamarimusiikkiohjelmiston lisäksi myös modernia musiikkia; hän on kantaesittänyt mm. Juha Piston, Sanna Ahvenjärven, Seppo Torvikosken, Jouko Tötterströmin ja Teija Malkakorven sävellyksiä. Lukuvuoden 2017-2018 hän opiskeli Metropoliassa Helsingissä suorittaen musiikkipedagogin YAMK-tutkinnon. Opiskeluvuoden aikana hän astui aloittelevan tutkijan saappaisiin, ja syntyi säestäjän työtä työhyvinvoinnin näkökulmasta käsittelevä tutkimus “Ilo että saa tehä tämmöstä! - Vaatimukset ja voimavarat säestäjän työssä.” (Theseus.fi).